Alumnes amb el Grec pendent de primer de batxillerat: criteris, instruments i calendari. PDF Imprimeix Correu electrònic

ALUMNES AMB EL GREC PENDENT DE PRIMER: CRITERIS, INSTRUMENTS I CALENDARI.

CALENDARI , CONTINGUTS I CARACTERÍSTIQUES DE LES PROVES:
Els alumnes que tinguin el Grec de primer pendent seran avaluats d’acord amb els progressos que demostrin en l’aprenentatge dels conceptes programats a segon de batxillerat. En cas que l’alumne presenti deficiències molt greus, és a dir, un coneixement nul o pèssim de la llengua i de la cultura gregues, es faran al llarg del curs dues proves, una dia 16 de gener de 2012 a les 18 h i una dia 19 de març de 2012 a les 18 h. Si l’alumne no aprova cap de les dues proves o la segona prova prevista per al mes de març, tindrà la possibilitat de presentar-se a les proves ordinàries de juny i, si tampoc no supera aquestes, a les extraordinàries de setembre. Cadascuna de les proves englobarà tota la matèria.

La prova  de recuperació es basarà en els conceptes següents:

1.    L’alfabet grec i els signes diacrítics (accents, esperits) i signes de puntuació.
2.    Nocions bàsiques de transcripció i de transliteració.
3.    Concepte i valors dels casos. Categories gramaticals.
4.    Morfosintaxi nominal: declinació en alfa, declinació temàtica i atemàtica.
5.    Morfosintaxi pronominal: els pronoms interrogatius, personals, demostratius i l'anafòric αὐτός.
6.    Morfosintaxi verbal dels temps en indicatiu del verb εἰμί: present, futur pretèrit imperfet.
7.    Morfosintaxi verbal dels temps en indicatiu dels verbs temàtics: present, pretèrit imperfet, futur, aorist, perfet i plusquamperfet.
8.    Morfosintaxi pronominal: els pronoms reflexius, els pronoms relatius.
9.    Les formes nominals del verb: els participis i els infinitius. Morfologia i sintaxi.
10.    Morfosintaxi dels adjectius: els graus.
11.    Paraules invariables: adverbis, conjuncions, preposicions i partícules.
12.    Sintaxi oracional. La concordança dins l’oració. Construccions de l’adjectiu i l’article. Juxtaposició i coordinació.
13.    Les proposicions subordinades completives, temporals, causals.
14.    Anàlisi morfosintàctica i traducció de textos senzills.
15.    Identificació d’ètims grecs en cultismes catalans.
16.    Descripció geogràfica de Grècia. Principals etapes de la història grega.
17.    La polis. Principals institucions a Atenes i a Esparta.
18.    Mitologia. Cosmogonia i principals deïtats del panteó grec. Els principals cicles heroics.
19.    La religió grega. Oracles, jocs i festes.
20.    Vida quotidiana: naixement, educació, matrimoni, mort. La dona grega.
21.    Els gèneres literaris a Grècia i principals autors.

 

INSTRUMENTS DE L’AVALUACIÓ:

Les diferents proves previstes es realitzaran dins un termini d’una hora i mitja i constaran d’una traducció d’un text en prosa d’un grau mesurat, que haurà de ser analitzat sintàcticament i de qüestions sobre morfologia, sintaxi, etimologia i cultura, d’acord amb els conceptes fixats. La traducció i l’anàlisi sintàctica seran valorats en sis punts (quatre la traducció i dos l’anàlisi)  i les qüestions sobre morfologia, sintaxi, etimologia i cultura en quatre punts. Els alumnes podran utilitzar el diccionari per a la traducció.

CRITERIS D’AVALUACIÓ:

Els alumnes en les diferents proves que realitzin hauran de demostrar:

  1. La capacitat d’expressar-se correctament per escrit i oralment, usant els termes adequats al context.
  2. El correcte aprenentatge de l’alfabet grec, dels signes diacrítics (accents i esperits) i dels signes de puntuació, de les nocions bàsiques de fonètica i de fonologia  indispensables per a la comprensió de les estructures morfològiques i per a la transcripció de termes grecs a la nostra llengua.
  3. El coneixement d’una sèrie de rels gregues productora d’amplis i importants camps semàntics, de regles de composició i de derivació i d’un lèxic més ampli i variat que els permeti de traduir amb fluïdesa i que ensems enriqueixi llurs coneixements de la cultura grega i del lèxic culte d’origen grec de la nostra llengua.
  4. El correcte aprenentatge de les diverses estructures morfosintàctiques bàsiques de la llengua grega i la traducció a la llengua pròpia reproduint el contingut d’un text d’un grau de dificultat mesurat.
  5. La capacitat per situar geogràficament i cronològicament la civilització grega, els esdeveniments més importants que marcaren la seva història i les manifestacions culturals més significatives.